공항고등학교
위치
서울특별시 강서구 방화대로 34길 43 (마곡동, 공항고등학교)
2020 한국건축문화대상 우수상
2020 제38회 서울특별시건축상 최우수상
2020 대한민국 녹색건축대전 최우수상
2020 부총리겸 교육부장관 표창 (우수시설학교)
2019 대한민국 공공건축상 우수상
2019 대한민국 우수시설학교 우수상
2016 공항고등학교 이전신축 설계공모당선
'몰'(MALL) 타입의 학교
건물의 배치는 땅의 형상을 따랐다. ᄀ자 대지의 머리부분은 인접 학교건물로 가로막혀 채광과 개방성이 안좋기 때문에 그 외의 대지부분에 일반교실 30학급과 운동장을 배치하는 것이 좋다고 생각했다. 하지만 그 대지부분에 30학급을 모두 남향으로 배치하기에는 폭이 좁았고,그렇다고 5층으로 올리기엔 스케일이 부담스러웠다. 그래서 운동장을 좌측에 낀 Z형태의 건물배치가 도출되었다. 흔히들 학교를 ‘도심 속 외딴 섬’ 이라고 하는데,그 이유 중의 하나는 마을과 학교 사이의 ‘경계’,그리고 그것으로 인하여 생기는 ‘단절’ 때문이다. 공항고등학교는 ‘마을결합형학교’ 로써의 개방성과연계성을 확보하는 동시에 학습권보장이 중요한 고등학교의 면학분위기 확보를 최우선으로 고려하였고,그래서 학습시설과 마을결합형시설이 적절히 분리되는 이분법적 공간을 제안하였다. 그리고 분리된 2개의 공간을 다시 적절하게 연계시키는 ‘몰’ (Mall) 공간을 제안하였다.
‘커뮤니티와 자연•광프 풍부한 아트리움’
아트리움과 학교내 모든 시설을 아우르는 다방향의 입체적인 동선은 학생들간 다양하고 우연한 만남을 촉진한다. 아트리움을 가로지르는 연결브릿지나 휘감아 올라가는 수직계단 위에서 학생들은 아트리움 건너편이나 위,아래층에 있는 학우들의 모습을 보면서 교감하고 소통한다. 또한 아트리움은 마치 외부인 듯한 개방성을 갖고 있다. 교실밖 모든 공용공간은 아트리움으로 열려져 있으며,외부의 점토벽돌마감은 내부로 연장된다. 태양일사각을 고려해서 비스듬히 설치된 아트리움 천창의 루버를 통해 적절하게 조율되면서도 풍부하게 유입되는 자연광은 사계절과 하늘의 풍경을 내부로 끌어온다. 학교부지로 일반적이지 않은 부정형의 부지를 따라서 아트리움은 길게 배치되고,이 아트리움을 가로지르거나 오르내리는 복도는 부지 끝단에 위치한 다목적강당과 식당까지 끊김없이 순환동선을 이룬다.
다양한 녹색기술 적용
아트리움에는 다양한 패시브,액티브 녹색기술이 적용되어 있다. 패시브 기술를 보면,천창을 이용한 조명에너지 절감,직달일사 차단과 균질한 빛환경을 위한 천창의 비스듬히 설치된 외부루버,그 밖에 기준 의무 열관류율보다 33%높은 단열성능 등이 있다. 액티브 기술를 보면,지열을 이용한 아트리움 바닥복사냉난방, 아트리움 온도조절과 환기를 위한 공조설비,그리고 390KW규모의 태양광발전설비 등이 있다. 특히 입면에 G to G타입으로 설치된 BIPV는 지역사회와학생들의 신재생에너지에 대한 관심고취를 위한 것이다. 또한 아트리움의 상승 기류가 복도로 유입되는 것을 방지하기 위해 아트리움과 복도 인접 경계에 라인 디퓨저를 설치하였고,아트리움 최상단 천창에는 상부에 밀집된 높은 온도의 공기를 신속히 배출하기 위한 배기덕트가 설치되어 있다.
Mall Type School
The building layout follows the shape of the land. The head of the “L” shaped site was blocked by nearby school buildings and had poor lighting and openness; the rest of the site was considered better to arrange 30 regular classrooms and the playground. But that part of the plot was too narrow to have all 30 classrooms face the south, and the scale was not right to have the building as high as 5 floors. Hence the “Z” shaped building arrangement was the result, with playground at its left side. Usually people say that a school is an ''isolated island in a city,” due to the “boundary” between the town and the school and the entailing isolation. Gonghang High school5 s first priority was to acquire the openness and connectedness of a “town fusion school” as well as the educational atmosphere of a high school, where the right to learn was important. As a result, a dichotomous space was created where learning facilities and town fusion facilities are appropriately separated. And a “ma"” type space that can appropriately connect the separated 2 spaces was suggested.
Community and Atrium Filled with Natural Light
The multi-directional 3-dimensional flow of traffic that encompasses the atrium and all facilities within the school stimulates various coincidental rendezvous between the students. The connecting bridge that crosses the atrium and the vertical stairs that go up in a twisted manner allow students to relate to and communicate with fellow students on the other side of the atrium or on other floors. The atrium also is very open, as if if s part of the exterior. All common spaces outside the classrooms are open to the atrium while the exterior clay brick finish extends to the interior. Natural light that comes in richly through the lopsided atrium ceiling louver which was installed in consideration of a solar incidence angle lets in all the seasons and the beautiful sky. The atrium is arranged long alongside the uncommon indeterminate form of land for a school site, and the corridor that crosses the atrium vertically and horizontally creates a continuously circulating flow of movement to the multi-purpose assembly hall as well as the cafeteria at the end.
The Implementation of Various Green Technologies
Various passive and active green technologies are implemented onto the atrium. Passive technologies include the reduction of lighting energy by making use of a skylight and a lopsided exterior louver to block direct solar radiation and to assure an even lighting environ ment, as well as an insulation function with a heat transmission coefficient of 33% higher than that of the mandatory standard. Active technologies include an atrium radiant floor cooling/heating system that makes use of geothermal heat, atrium heating, ventilation and air conditioning system for temperature control and ventilation, a 390KW scale photovoltaic generating facility, etc. Especially the G to G type BIPV installed vertically is for the enhancement of local community and students5 interest in new renewable energy. A line diffuser was also installed on the boundary of the atrium and corridor to prevent atrium updrafts from flowing into the corridor while the uppermost ceiling of the atrium has an exhaust duct to swiftly let out high temperature air condensed at the top.